Saturday, February 28, 2009

Jangan sempitkan halwa telinga kamu..





Dewasa ini..
Makin banyak-banyak band indie yang ada di Malaysia..
Banyak sangat sampai aku xdapat list kan semua..
Tapi aku nak list gak la band-band yang aku minat..
HUHU..


Antaranya ialah Butterfingers,Meet Uncle Hussein,
Hujan,Bittersweet,Estranged,Bunkface,Komplot,Plague of Happiness,Hijau,Casandra,
Oh Chentaku,The Rhaman,The Otherside Orchestra,The Bourjuis,Harmacy,Dragon Red,
Selamat Pagi Gadis,Couple,Laila's Lounge,Zip Zieller,They Will Kill Us All,Estrella,
The Bollocks,Black Territory, The Times,OAG,Love Me Butch,Seven Collar T-shirt,Pesawat,
Skudap-Skudip,Gerhana Ska Cinta,One Buck Short,Nitrus,Deja Voodoo Spells,
The Padangs,Suka-suka SKA,Plaque of Summer,Rock n Roll John,Juskneeta,
Roti band,Sharpshooter,Statik,Maximus,Grey Sky Morning dan banyak lagi la..

Hoho..
Nampaknya banyak gak band yang menjadi inspirasi untuk aku..
Korang plak macam mana???

Aku percaya kebanyakan remaja di Malaysia cuma tahu band-band yang kerap dimainkan di corong-corong radio sahaja...
Kepada mereka aku cadangkan korang pergi gig2 yang berdekatan dan layan lagu-lagu yang mereka mainkan..

Jangan sempitkan halwa telinga anda..
Jangan sempitkan muzik di Malaysia..
Sebab industri muzik kita sedang nazak..
Nazak sebab muzik kita dijajah dengan muzik-muzik luar especially Indonesia..
Bukan aku tak bagi dengar muzik luar..
Aku tak discriminate music..
Tapi agak-agak la..
Takkan la korang nak dengar je muzik-muzik luar tiap masa..
Jangan biar muzik kita dijajah..

Pada aku,band-band indie ni lebih tabah..
Diorang boleh survive tanpa adanya produser atau syarikat rakaman..
Diorang tak macam band mainstream..
Tapi kenapa band-band indie ni kebanyakan jadi finalis Juara Lagu??
Dah 3 band menang Anugerah Juara Lagu..
Dah 3 band yang dapat pencalonan akhir dalam Anugerah Band Popular dalam ABP...
Kenapa???

Sebab muzik diorang fresh..
Lirik diorang jujur..
Band members semua satu kepala..
Lagu diorang tak ditapis oleh mana-mana pihak kalo diorang nk bwat EP..



Aku nak ingatkan semua orang..
Jangan discriminate budak-budak indie nih..
Diorang sama je ngan orang lain..
Jangan anggap diorang ni tak ada hala tuju dalam hidup..


Sekian..








2 comments:

Akram said...

bkn indie je jgn di-discriminate..
cabang2 era bwh tanah yg laen pn same

aufa said...

yepp benar dan tepat!